محفل گرامیداشت از شخصیت علمی و ادبی کشور شادروان مرحوم علی اصغر بشیر (هروی)
گزارش: از خانه ُ فرهنگی مولانا گزارش: از خانه ُ فرهنگی مولانا

 به ادامه یاد بود و گرامیداشت از مقام شخصیت های  علمی ، فرهنگی و ادبی کشورمحفلی بزرگداشت از بزرگمرد عصر ما شاد روان علی اصغر بشیر (هروی) نویسندهُ توانا ، شاعر بی الگو،  مفسر و مترجم خواسته ها و درد دلهای مردم و دانشمند پارسا ، سخنور نادر، طنز نویس کم نظیر و عارف پر شور، در خانه ُ فرهنگی مولانا شهر ونکوور با حضورادبا و فرهنگیان وارسته شام شنبه مورخ شانزدهم اکتوبر ۲۰١۰ به گردانندکی  دکلماتور موفق محترم رزم آفرین "فرخاری "برگزار گردید.

 

قبل از همه  محترم رزم آفرین "فرخاری" با دکلمه قطعه  شعری  از سروده های شیوا و جذاب  شادروان "هروی" محفل را آ غازنمود. سپس از محترم مجید قیام رییس  و موسس خانه ُ فرهنگی "مولانا" تقاضا نمود تا در رابطه به زندگینامه مرحومی صحبت نماید .

 

  محترم  مجید (قیام) تشریف آوری مهمانان ، فرهنگیان و علاقمندان را خوش آمدید  و خیر مقدم گفته  بیوگرافی  شادروان  علی اصغر بشیر "هروی "رحمت الله علیه را با آب و تاب به خوانش گرفت که از طرف حاضران محفل به خصوص آنهاییکه به نشرات جریدۀ وزین "ترجمان" آشنا بودند ، با استقبال گرم  روبرو گردید.

مطلع  غزلی از سروده های شادروان بشیر"هروی"  که  

غم مخور بلبل  بیدل که بهار  آمدنیست

غنچه بشگفتنی و لاله به بار آمدنیست

است ، خانه فرهنگی "مولانا " دو هفته قبل  آنرا به اقتراح گذاشته بود .تعدادی از شعرا آنرا استقبال کردند که  محترم استاد نجیب بهروش سروده  خویش را درهمین ارتباط بخوانش گرفت و روان مرحومی را با گواهی ابیات و مصارع شاد ساخت .

 

بعدآ ،محترم  آقای امان "معاشر" ژورنالیست پرکار و بیانگر حقایق ضمن توضیح ره آورد سفرخویش ازامریکا و مصاحبه ُ که در تلویزیون " نور" در باره فعالیت خانه فرهنگی "مولانا "انجام داده بود، بیان و ازشخصیت فرهنگی و ادبی کشور شاد روان بشیر (هروی) ستایش نموده و یک قطعه شعر طنزگونه انمرحومی را که  در نشریه "ترجمان" نیز بچاپ رسید ه بود به خوانش گرفت که ازطرف اشتراک کنندگان استقبال شد  .

 

  همچنان ، آقای میرعبدا لملک "رحمانی" یکتن از فرهنگیان فرهیخته به ارتباط مضایای دین اسلام از افق دید داکتر کریم "سروش" دانشمند توانا و بی بدیل زمان سخن آفرینی و برخی اشخاص کم ظرف که دین را از محتوا انسانی بی بهره می سازند طرف انتقاد قرار داد.

 بعدا ،محترم رزم آفرین" فرخاری" شعری را از طرف شاعری که بنا به معاذیری  در محفل آمده نتوانسته بود در وصف آن مرحومی قرار داشت ، دکلمه نمود .

هکذا ، باید گفت که محترم مجید "قیام " طبق محافل شبهای دیگر علاوه بر اینکه  در لابلای  دکلمه شعرهرشاعر با نوازش دل انگیزپرده های ستار کیفیت هر شعر را دو برابر میکرد ، همچنان بعد از دکلمه یا به خوانش گرفتن یکی دوپارچه شعر ویا مطلبی با آواز گیرایش چند آهنگی را نیز  زمزمه  میکرد که به رنگینی محفل می افزود. 

 

 قابل یاددانیست ، که خانم عاتکه " رحیمی" شاعره  با احساس  قطعه شعر آزاد خویش را که راجع به مقام  والا وارزشمند مادر سروده بود  با آواز بسیار گیرا به خوانش گرفت که با کف زدن های پر شور حاضران بدرقه شد  و وعده سپرد که در بر نامه های بعدی اشعار جدیدی با خود بیاورد.

 

همچنان ، جناب مولانا  کبیر "فرخاری "شاعر توانای  و شناخته شده کشور شعری را به ارتباط مطلع فوق که در وصف آن مرحومی سروده بود و اوصاف انمرحومی را بیان میداشت با احساس شریفانه اش قرآت نمود.

 

 سپس محترمه حمیده جان "قیوم زاده " یکتن از علاقمندان شعر و ادب شعری را ازمحترم محمد اسحاق "ثنا " که به  همین وزن و قافیه  سروده شده بود به خوانش گرفت با پذیرش شنونده گان روبرو شد.

 

بعدا ، محترم محمد بخش "فاضلی " یک تن از اعضای فعال خانه ُ فرهنگی "مولانا" وازرهروان مولانای بزرگ  ، قسمت از حکا یتی از طوطی و بقال از مثنوی معنوی را انتخاب و آنرا  به تفسیر و تشریح گرفت که از طرف اشتراک کنندگان استقبال گرم شد.

 

 همچنان قابل ذکر است که در لابلای  پروگرام چند قطعه شعر از شادروان  "بشیر هروی"  را  محترم آقای رزم آفرین" فرخاری"با آواز گیرا و دلنشین به خوانش گرفت که با کف زدن های ممتد بدرقه گردید.

 در  اخیر محترم مجید " قیام" و محترمه حمیده "قیومزاده" در حالیکه  ایشان را  محترم متین جان "قیام" در قسمت نواختن طبله همراهی مینمود با موسیقی شاد و خواندن های دلنشین محفل  رارو نق خاص داد.همچنان ، باید گفت که مبین جان "قیام "  که همیشه  با لب پر خنده  از محفل با کمره عکاسی خود تصویر بر داری مینماید ، و از طرفی هم  با توزیع چای ، کلچه و  خوراکه  در خدمت مهمانان و اشتراک کنندگان قرار داشت. محفل به  ساعت  دو شب با  تکرار دعا بروح شادروان  علی اصغر "بشیر هروی "  و همه رفتگان ما  و تامین صلح و امنیت  در سراسر جهان خاتمه یافت.


October 18th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها